حقوق الأم العاملة في قانون العمل المصري

في الموضوع ده هتعرفي ايه هي حقوق المرأة العاملة في قانون العمل في مصر.

Laila (Aya) Sami

183
0
حقوق الأم العاملة في قانون العمل المصري

كتير مننا ما يعرفوش إن في فصل كامل في قانون العمل في مصر للمرأة العاملة عنوانه “تشغيل النساء” وفيه 10 مواد معنية بس لحقوق المرأة في العمل. في المقال دا هنقدم لك الفصل المتعلق بتشغيل النساء في قانون رقم 12 لسنة 2003 (قانون العمل)، عشان تبقي عارفة كويس إيه حقوقك وواجباتك في القانون المصري وانتِ بتشتغلي.

زي ما قلنا لكم، الفصل الخاص بحقوق المرأة العاملة فيه 10 مواد: من المادة 88 لحد المادة 97.

 

المادة 88:

“مع عدم الإخلال بأحكام المواد التالية تسري على النساء العاملات جميع الأحكام المنظمة لتشغيل العمال، دون تمييز بينهم متى تماثلت أوضاع عملهم.”

يعني الستات متساوية في الحقوق والواجبات مع الرجالة، دا معنى يسري عليها جميع الأحكام لتشغيل العمال. و”متى تماثلت أوضاع عملهم” يعني لو نفس المسمى الوظيفي انتِ وزميل لكِ يبقى لازم يتطبق عليكي نفس اللي يتطبق عليه.

 

المادة 89:

“يصدر الوزير المختص قرارا بتحديد الأحوال والأعمال والمناسبات التي لا يجوز فيها تشغيل النساء في الفترة ما بين الساعة السابعة مساء والسابعة صباحا.”

يعني فيه بعض الوظايف بتتطلب إن الست تشتغل بالليل، إنما الوزير المختص لازم يصدر قرار يقول فيه إيه هي الأحوال (في الوظيفة وفي الست) والأعمال (يعني الوظيفة) والمناسبات اللي ما ينفعش فيها مدير أو مديرة يطلبوا من موظفة تشتغل فيها بالليل، أو تحديدًا من 7 بالليل لـ7 الصبح.

 

المادة 90:

“يصدر الوزير المختص قرارا بتحديد الأعمال الضارة صحيا أو أخلاقيا وكذلك الأعمال الشاقة وغيرها من الأعمال التي لا يجوز تشغيل النساء فيها.”

يعني لو فيه وظايف معينة بتعمل أضرار صحية معينة للستات (زي إنها تعرضها لإشعاع ممكن يجيب لها سرطان أو ما شابه من مخاطر) الوزير لازم يصدر قرار يقول فيه إن الوظايف دي ضارة للستات. كمان من حق الوزير يحدد لو الوظيفة له أضرار تانية زي أضرار أخلاقية أو مشقة بدنية كبيرة.

 

المادة 91:

“للعاملة التي أمضت عشرة أشهر في خدمة صاحب عمل أو أكثر الحق في أجازة وضع مدتها تسعون يوما بتعويض مساو للأجر الكامل تشمل المدة التي تسبق الوضع والتي تليه، بشرط أن تقدم شهادة طبية مبينا بها التاريخ الذي يرجح حصول الوضع فيه.

ومن حقوق الأم العاملة في قانون العمل انه لا يجوز تشغيل العاملة خلال الخمسة وأربعين يوما التالية للوضع. ولا تستحق أجازة الوضع أكثر من مرتين طوال مدة خدمة العاملة.”

المادة دي تهمنا جدًا جدًا كأمهات. لأنها بتحدد امتى جهة العمل تبقى ملزمة إنها تدي الست أجازة وضع. لو انتي اشتغلتي في المكان لمدة 10 شهور أو أكتر، تبقى جهة العمل دي ملزمة توفر لك 3 شهور أجازة (وفي تعديل القانون أصبحوا أربعة) مدفوعة الأجر بالكامل. لكن لازم توفري شهادة طبية من دكتورك فيها التاريخ اللي غالبًا هتولدي فيه. كمان ما لكيش أكتر من مرتين، يعني الحمل التالت قانون العمل ما يكفل لكيش أجازة مدفوعة.

 

المادة 92:

“يحظر على صاحب العمل فصل العاملة أثناء أجازة الوضع المبينة بالمادة السابقة.

ولصاحب العمل حرمانها من التعويض عن أجرها الكامل عن مدة الأجازة أو استرداد ما تم أداؤه منه إذا ثبت اشتغالها خلال الأجازة لدى صاحب عمل آخر، وذلك مع عدم الإخلال بالمساءلة التأديبية.”

المادة دي بتقول إن صاحب الشغل ممنوع يفصل ست في أجازة الوضع. إنما لو ثبت إنها في خلال الأجازة دي اشتغلت لصالح أي شغل تاني، من حقه يحرمها من التعويض عن أجرها اللي هو التزم به في المادة السابقة.

 

المادة 93:

“يكون للعاملة التي ترضع طفلها في خلال الثمانية عشر شهرا التالية لتاريخ الوضع – فضلا عن مدة الراحة المقررة – الحق في فترتين أخريين للرضاعة لا تقل كل منهما عن نصف ساعة، وللعامل الحق في ضم هاتين الفترتين.
وتحسب هاتان الفترتين الإضافيتان من ساعات العمل ولا يترتب عليهما أي تخفيض في الأجر.”

في المادة دي الستات بعد الأربع شهور الأجازة من حقهم طول ال18 شهر (يعني سنة ونص) بعدها إنهم ياخدوا فترتين رضاعة كل واحدة نص ساعة أو يضموهم لساعة رضاعة. ومن حقها ما يتخصمش منها أي حاجة نظير الساعة دي.

لكل أم: 10 تطبيقات لا غنى عنها على موبايلك

مادة 94:

“يكون للعاملة في المنشأة التي تستخدم خمسين عاملا فأكثر الحق في الحصول على إجازة بدون أجر لمدة لا تتجاوز سنتين وذلك لرعاية طفلها، ولا تستحق هذه الإجازة لأكثر من مرتين طوال مدة خدمتها.”

غير أجازة الوضع أربع شهور والساعة رضاعة يوميًا لمدة سنة ونص، من حق الست تاخد أجازة رعاية طفل بدون مرتب لمدة سنتين أو أقل. دا في حالة لو جهة العمل بتاعتك فيها أكتر من خمسين موظف وموظفة، عشان ضمان إن شغلك حد غيرك يعمله.

 

مادة 95:

“يجب على صاحب العمل في حالة تشغيله خمس عاملات فأكثر أن يعلق في أمكنة العمل أو تجمع العمال نسخة من نظام تشغيل النساء.”

لو ليكي زميلات أربعة وانتِ في مكان شغلك، لازم صاحب الشغل يعلق في المكان (في أوضة الاجتماعات أو أي مساحة مشتركة) المواد دي عشان تبقى كل الستات عارفة حقوقها القانونية.

 

مادة 96:

“على صاحب العمل الذي يستخدم مائة عاملة فأكثر في مكان واحد أن ينشئ دارا للحضانة أو يعهد إلى دار للحضانة برعاية أطفال العاملات بالشروط والأوضاع التي تحدد بقرار من الوزير المختص.

كما تلتزم المنشات التي تستخدم أقل من مائة عاملة في منطقة واحدة إن تشترك في تنفيذ الالتزام المنصوص عليه في الفقرة السابقة بالشروط والأوضاع التي تحدد بقرار ممن الوزير المختص.”

يعني لو انتِ في شركة أو مصلحة فيها أكتر من 100 ست، من حقكم القانوني يكون فيه دار حضانة لأولادكم أو يتكفل صاحب الشغل إنه يدفع تكلفة الحضانة لأولادكم.

 

مادة 97:

“يستثنى من تطبيق أحكام الفصل الثاني من هذا الباب العاملات في الفلاحة البحتة.”

يعني كل المواد السابقة دي ما تنطبقش على الفلاحات اللي وظيفتهم الوحيدة الفلاحة.

 

 

مصادر ساعدتنا في المقال:

بوابة الحكومة المصرية (المواد القانونية)

http://www.egypt.gov.eg/arabic/laws/labour/law_women/F_worklaw_w.aspx

جريدة الوطن (تعديل إجازة الوضع في القانون)

https://www.elwatannews.com/news/details/3561293

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here