8 أماكن ممكن تخرّجي فيهم ولادك في الويك إند

في الموضوع ده هنستعرض مجموعة أماكن مختلفة ممكن ناخد فيها الأولاد في الويك إند.

Rahet Bally Team

122
0
كلنا بنحتاس نخرّج الأولاد فين في الويك-إند وبنفكر كتير وبينتهي بينا الموضوع إننا غالبًا يا بنروح النادي يا بنروح عند تيتة وجدو.. مرة على مرة التكرار ده بيسبب الملل للأطفال وبيخليهم يفقدوا الحماس..
 
في الموضوع ده هنستعرض مجموعة أماكن مختلفة ممكن ناخد فيها الأولاد في الويك إند.
 
ممكن تاخدي الأولاد وتروحي The Cloud  يوم السبت.. وهو مكان تقدري تسيبي فيه الأولاد يلعبوا ويعملوا أنشطة تحت إشراف متخصصين وإنتي تقدري تعاملي كذا حاجة زي إنك تشتغلي أو تشربي وتاكلي أو تحضريClass  رياضة أو تروحي تعلمي شعرك ومانيكير وباديكير في الكوافير أو تقرأي كتاب من المكتبة.
 
المكان ده لطيف إننا نقضّي فيه يوم مع الأولاد بالذات للناس إللي عايشيين في مصر الجديدة أو التجمع هو مكان بيحاكي جنينة الحيوانات بشكل أبسط وفيه مساحات خضرا وممكن الأطفال يركبوا الحمار أو يرسموا على الحيطة.
 
كيدزانيا مكان مبهر للأطفال لإنهم بيقدروا يحاكوا حياة الكبار المهنية.. ممكن ابنك يمارس المهن المختلفة زي إنه يجرب يكون دكتور أو مهندس أو طباخ
 
ستارة عبارة عن مسرح تفاعلي للأطفال بيقدم عروض حية ومسرحيات ممكن الأطفال يشاركوا ويتفاعلوا فيها وورش في الدراما والتمثيل للأطفال.
 
الميزة في المكان ده إنه مكيف فمناسب جدًأ في الأيام إللي بتكون حر قوي ومش عارفين نروح جناين.. تقدري تسيبي الأولاد يلعبوا لوحدهم وتروحي تتغذي أو تعملي Shopping.
 
من أكتر التجارب الممتعة إللي ممكن تعملهوها انتوا والولاد سوا. باونس بارك هو عبارة عن مكان فيه نطاطات ضخمة ممكن الأطفال يتنططوا فيها مع الكبار سوا..
 
 
لو ولادكم أكبر من 8 سنين ممكن تجربوا تروحوا “أدرينالين”  وهو مكان بيقدم تجارب فيها مغامرات وبنادق بشكل مبتكر وجديد.
 
المكان ده مناسب جدًا ليكي وللأطفال.. وهو عبارة عن كافيه بيطل على مساحة لعب كبيرة فيها نطاطات وزحاليق وكورنر Arts and crafts وكمان الأطفال ممكن يعملوا بيتزا مع الشيف. تقدري تقعدي وتشربي حاجة وترتاحي أو تشتغلي والأطفال تلعب وتتبسط من غير ما تكوني قلقانة عليهم.
 
 
 
 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here